Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Świat - Rosja

Północna Droga Morska: Rośnie ruch statków w Arktyce

| Łukasz Malinowski źródło: 27.12.2020

PARTNER DZIAŁU


 

Północna Droga Morska: Rośnie ruch statków w Arktyce
fot. Atomflot

 

Rok 2020 przynosi rekordowe przewozy w Arktyce wzdłuż syberyjskiego wybrzeża. Do 9 grudnia Północna Droga Morska została pokonana w tranzycie 62 razy. W zeszłym roku całą trasę pokonano 37 razy. Rośnie także ruch pomiędzy rosyjskimi portami na północy.
Północna Droga Morska to trasa biegnąca od Nowej Ziemi do Cieśniny Beringa, która jest częścią Przejścia Północno-Wschodniego, czyli najkrótszej trasy łączącej drogą morską Azję Wschodnią z Europą. Ponieważ biegnie ona w całości przez rosyjską wyłączną strefę ekonomiczną, jest przez to państwo zarządzana, a do jej udrażniania wykorzystywane są lodołamacze o napędzie atomowym.

Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost temperatury, co sprawiło, że w okresie letnim szlak ten stał się łatwiej dostępny dla statyków, które nie zostały zbudowane z myślą o pracy w warunkach arktycznych i możliwy stał się tranzyt m.in. kontenerowców. W tym roku trasa była dostępna, tzn. nie była pokryta lodem a korzystanie z lodołamaczy nie było konieczne przez 88 dni w roku. To czyni całe Przejście Północno-Wschodnie atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych tras przez Kanał Sueski czy wokół Afryki.

Przykładowo na trasie pomiędzy Jokohamą a Rotterdamem jest to różnica pomiędzy 14,4 tys. trasą wokół Afryki a 7 tys. mil morskich wzdłuż wybrzeża Syberii. Odcinki pomiędzy portami chińskimi a tymi w Europie Zachodniej są krótsze o ok. 20-30% niż trasa z wykorzystaniem Kanału Sueskiego – to potencjalnie daje ogromne oszczędności i pozwala skrócić czas podróży od kilku do kilkunastu dni.

Rośnie tranzyt

W roku 2020, jak wynika z danych Centre for High North Logistics działającym przy norweskim Nord University, z Północnej Drogi Morskiej w tranzycie skorzystano 62 razy. W roku poprzednim takich przejść było 37. W okresie do 9 grudnia tego roku z syberyjskiej trasy skorzystało 331 jednostek, zaś w roku poprzednim było ich 277.

Wśród podmiotów spoza Rosji, które korzystały z tranzytu na całej trasie największym było chińskie COSCO, które uzyskało osiem zezwoleń na przejście przez całą trasę. Jedno z nich dotyczyło statku Da Chang, który dostarczył m.in. TBM, czyli maszynę do drążenia tuneli, do Świnoujścia gdzie budowana jest przeprawa pod Świną.

Kluczowy eksport rosyjskich surowców


Większość ruchu na Północnej Drodze Morskiej związana jest jednak nie z tranzytem ładunków pomiędzy Azją a Europą a z obsługą eksportu ropy i gazu wytwarzanego w regionie. W roku 2020 masa ładunków przewożonych Północną Drogą Morską ma wynieść ok. 32,4 mln ton, w zeszłym roku było to 31,5 mln ton. Ok. 80% tej masy przypada na dwa nowe projekty. Jeden z nich to wykorzystywane przez Gazprom Nieft pole naftowe Nowportowskoje przy Zatoce Obskiej, zaś drugim jest terminal Jamał LNG fimry Novatek. W roku 2019 na ten pierwszy przypadło 7,7 mln to ropy, zaś na drugi ponad 18 mln ton gazu.

Novatek planuje do roku 2030 zwiększenie eksportu gazu do 57 mln ton, co dalej zwiększy poziomo wykorzystania Północnej Drogi Morskiej – firma zamówiła też dwie duże jednostki, które mają służyć jako magazyny LNG i służyć do jego przeładowywania na jednostki nieprzystosowane do warunków arktycznych.

Nowe lodołamacze

W listopadzie tego roku do obsługi tras na Północnej Drodze Morskiej wszedł nowy lodołamacz o napędzie atomowych czyli Arktika. Łącznie powstanie pięć jednostek tego typu – wszystkie mają wejść do służby do końca roku 2026, co będzie oznaczało zakończenie ważnego etapu modernizacji floty rosyjskich atomowych lodołamaczy.

Atomflot, który zajmuje się ich obsługą i jest podmiotem zależnym Rosatomu, rozpoczął także prace nad nową jednostką klasy Lider. Kolejne mają być dostarczone w roku 2030 i 2032, co ma znacząco ułatwić korzystanie z Północnej Drogi Morskiej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5