Minister Aktywów Państwowych ma przejąć od premiera zadania organu wykonującego prawa z akcji Skarbu Państwa w Polskim Funduszu Rozwoju, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz ElectroMobility Poland. W tym celu powstał już projekt rozporządzenia Rady Ministrów. To kolejny krok w kierunku odwrotu od modelu koncentracji centrum gospodarczego wokół urzędu premiera, który został przyjęty w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości.
Rządy Prawa i Sprawiedliwości w latach 2015-2023 w odniesieniu do kształtowania administracji rządowej charakteryzowała koncentracja zadań związanych z polityką gospodarczą państwa wokół Mateusza Morawieckiego – początkowo jako wicepremiera i ministra rozwoju, w późniejszym czasie także ministra finansów, a od 2018 jako premiera. Prezes PiS Jarosław Kaczyński tłumaczył podejmowane wówczas decyzje koniecznością przełamania silosowości polskiej administracji rządowej, utrudniającej podejmowanie decyzji. W ślad za tym od 2018 roku centralnym ośrodkiem polityki gospodarczej stała się Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pod bezpośrednim nadzorem premiera Morawieckiego znalazł się m.in. Polski Fundusz Rozwoju.
Obecny rząd ma inną wizję funkcjonowania administracji rządowej. Wszystko wskazuje na to, że nie mieści się w niej utrzymywanie nadzoru premiera nad jakimikolwiek spółkami z udziałem Skarbu Państwa. Na stronach internetowych KPRM pojawiła się w ostatnich tygodniach informacja o projekcie rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
Projekt ten zakłada, że nadzór nad Polskim Funduszem Rozwoju i Agencją Rozwoju Przemysłu, a także spółką ElectroMobility Poland będzie sprawował minister właściwy do spraw aktywów państwowych. Polski Fundusz Rozwoju to spółka i jednocześnie grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych, zrzeszająca i integrująca działalność Agencji Rozwoju Przemysłu, Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, czy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Co ciekawe, po zmianie władzy w 2015 roku w niezmienionym składzie pracują zarówno zarząd kierowany przez Pawła Borysa, jak i rada nadzorcza.
To samo dotyczy Agencji Rozwoju Przemysłu i spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera (Skarb Państwa posiada w niej blisko 91% udziałów, pozostałe należą do czterech polskich pionowo zintegrowanych koncernów energetycznych), w których również nie zmieniły się składy organów statutowych – na czele ich zarządów pozostają odpowiednio Cezariusz Lesisz i Piotr Zaremba. Brak zmian w tych spółkach może wynikać z oczekiwania na przejęcie zadań związanych z nadzorem właścicielskim przez resort aktywów państwowych, kierowany przez Borysa Budkę.
Przeniesienie nadzoru nad Polskim Funduszem Rozwoju, Agencją Rozwoju Przemysłu i ElectroMobility Poland nie jest jedyną zmianą w strukturze administracji centralnej, jaką planuje rząd w kontekście podziału odpowiedzialności za nadzór nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando, który dziś jest wiceministrem klimatu i środowiska, docelowo ma funkcjonować w nowo powstałym resorcie przemysłu. Z kolei minister infrastruktury Dariusz Klimczak ma przejąć zadania związane z nadzorem właścicielskim nad Polskimi Kolejami Państwowymi, dziś umiejscowione w MAP.