ju
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 22 października. Zadanie ma zostać ukończone do 7 grudnia 2012 roku. To oznacza, że pasażerowie pierwszych regularnych rejsów pojadą z centrum Lublina do lotniska w Świdniku nie, jak początkowo przypuszczano, szynobusami spalinowymi, ale koleją zelektryfikowaną. Pierwszy samolot wystartuje bowiem z lubelskiego lotniska 17 grudnia.
- Wybierzemy metodę robót taką by prace elektryfikacyjne nie wpływały lub wpływały w jak najmniejszym możliwym stopniu, na ruch kolejowy na łącznicy na lotnisko. Zadanie jest wykonywane z środków RPO nad którymi kontrolę sprawuje samorząd wojewódzki, który również zdecydował o rozszerzeniu zadania o elektryfikację połączenia – tłumaczy Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Warszawie.
Pociąg dowożący pasażerów z centrum Lublina do Świdnika, będzie się zatrzymywał na stacjach Lublin-Północ i Świdnik-Miasto. Do lotniska będzie jeździło pięć par pociągów dziennie, a więc będzie to pięć składów jadących do przystanku w terminalu i pięć wracających do Lublina.
Władze województwa kupiły już szynobusy spalinowe, które miały poruszać się po trasie, która według wstępnych ustaleń zelektryfikowana miała być dopiero w marcu 2013. Teraz jednak termin ten uległ zmianie, mimo, że urzędnicy jutro mają podpisać umowę na kolejne trzy maszyny.
Spółka PKP PLK jeszcze wiosną podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych Expol, która ma wybudować 2,2 km toru dojazdowego od stacji Świdnik do lotniska. Inwestycję wyceniono na około 14 mln zł. Od lipca wykonawca jest już na placu budowy. Czas dojazdu pociągiem do lotniska ma być krótszy o około 15 minut w stosunku do transportu samochodowego.
Projekt jest w 85 procentach współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007- 2013.