Obecnie największy polski port, Gdańsk, jest na silnej fali rozwojowej. Przeładunki utrzymują się na wysokim poziomie, a Zarząd prowadzi inwestycje mające na celu zwiększenie jego możliwości. Nie bez związku z rosnącą pozycją naszego kraju na Bałtyku wydaje się ogłoszenie przez Rosjan pomysłu budowy nowego portu przeładunkowego w obwodzie kaliningradzkim. Polski gigant ma jednak na starcie duża przewagę.
O tym, że Rosja planuje budowę portu głębokowodnego w miejscowości Jantarny w obwodzie kaliningradzkim informowaliśmy pod koniec maja br. (
cały tekst na ten temat można przeczytać tutaj). Nastąpiło to niedługo po prezentacji przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), projektu nowego Portu Centralnego w Trójmieście (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
– Moment upublicznienia zapowiedzi budowy portu głębokowodnego tydzień po prezentacji koncepcji technicznej PC może oznaczać, że z jednej strony Rosja dostrzega potencjał Gdańska, a z drugiej próbuje utrzymać się w grze o prymat na Bałtyku – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Zdaniem przedstawiciela ZMPG – obwód królewiecki nie ma wystarczającego potencjału gospodarczego, by zapewnić przeładunki dla takiej infrastruktury. – Może służyć głównie jako port dla ładunków z Azji oraz ewentualny import towarów do Rosji. Wiąże się to jednak z podwójnym przejściem przez granicę UE. W tym kontekście przewagi portów Gdańska i Gdyni są bezsporne – mówi Marcin Osowski.
Dodatkowym, oczywistym plusem Gdańska jest etap w jakim się znajduje. W ubiegłym roku jego obrót towarów osiągnął poziom 49 mln ton, a pierwsze cztery miesiące br. również zakończyły się dobrym wynikiem (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Dodatkowo, zanim port w obwodzie kaliningradzkim mógłby powstać, minie jeszcze kilka lat. W tym czasie ZMPG ma czas na zbudowanie jeszcze silniejszej pozycji na Bałtyku i w całej Europie. – Należy zatem śledzić z uwagą zapowiedzi konkurencyjnych państw oraz nie zwalniać tempa w zakresie przygotowania inwestycji Port Centralny w Gdańsku – komentuje wiceprezes ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.