Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Tunel POW bez komórek, ale z kamerami i nowoczesnym systemem bezpieczeństwa

| ep. źródło: RI/GDDKiA 10.06.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Tunel POW bez komórek, ale z kamerami i nowoczesnym systemem bezpieczeństwa
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

System oparty m.in. na 130 kamerach ma strzec bezpieczeństwa w tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie. Łączności przez telefon komórkowy nie będzie, choć GDDKiA nie wyklucza dalszych rozmów z operatorami w tej sprawie.
Tunel powstający w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy będzie miał 2,3 km długości. Będzie prowadził ruch pod osiedlami mieszkaniowymi i linią metra. Obecnie wykonawca prowadzi jeszcze prace budowalne, które według wcześniejszych zapowiedzi inwestora, powinny się zakończyć jeszcze w czerwcu.

GDDKiA poinformowała właśnie jak będzie wyglądał system bezpieczeństwa w podziemnym obiekcie, w którym nie będzie można połączyć się przez telefon komórkowy. Inwestor zapewnia, że nie wpłynie to na poziom bezpieczeństwa użytkowników obiektu.

Centrum Zarządzania Tunelem

Łączność ze służbami ratunkowymi mają zapewniać systemy bezpieczeństwa zintegrowane z Centrum Zarządzania Tunelem, które będzie funkcjonowało przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę.
Do Centrum Zarządzania Tunelem będą trafiały informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach tunelu a pracownicy centrum będą monitorować sytuację. Będą przy tym korzystać z nowoczesnych systemów.

W tunelu będą m.in. liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz 130 kamer. System wizyjny pomoże zidentyfikować niebezpieczne zdarzenia, jak np. jazdę pod prąd, będzie także wyposażony w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu.

Co ok. 125 m w ścianach zewnętrznych tunelu wybudowane są nisze z punktami alarmowymi (w sumie na jedną nawę przypada ok. 19 takich nisz). Poza telefonem będą wyposażone w telefon alarmowy, dwie gaśnice i koc gaśniczy. W tunelu będzie także syrena alarmowa.

Tak, jak wymaga tego Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej, tunel pod Ursynowem będzie wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne oraz ewakuacyjne. Będzie także pomiar stężenia tlenku węgla i tlenku azotu oraz automatyczna kontrola widoczności w tunelu. Specjalne czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar.

Tunel zostanie wyposażony w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. Będą hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa, a funkcję ciągów ewakuacyjnych będą pełniły chodniki wybudowane wzdłuż ścian tunelu. Co 250 m będzie możliwość przejścia między nawami.

Co z telefonami?

GDDKiA odniosła się do niepokojących przyszłych użytkowników informacji o niezapewnieniu łączności przy pomocy telefonów komórkowych. Jak twierdzi Dyrekcja, pierwsze rozmowy operatorów z GDDKiA miały miejsce pod koniec 2016 r., ale dopiero w marcu 2020 r. inwestor otrzymał koncepcję założeń, związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, co pozwoliło podjąć merytoryczne rozmowy. – GDDKiA wskazała wnioskodawcom warunki, które powinni spełnić w celu zawarcia porozumienia niezbędnego do komercyjnej rozbudowy sieci GSM, jednakże do dziś nie zostały one zaakceptowane. Ponadto ze strony operatorów sieci telekomunikacyjnych pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące usytuowania anten na wyrzutniach spalin, co nie jest możliwe ze względów projektowych – tłumaczy GDDKiA.

Dyrekcja zapewnia, że bezpieczeństwo w tunelu będzie zapewnione, jednocześnie deklaruje otwartość na rozmowy z operatorami telekomunikacyjnymi, w celu zapewnienia łączności komórkowej. Jak wynika z komunikatu, traktuje to rozwiązanie jako zapewnienie dodatkowego komfortu podróżującym. – Działanie telefonów, w tym telefonów alarmowych w tunelu, pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo jego użytkowników. Podstawową rolę w tym zakresie pełnić będzie bowiem grupa wykwalifikowanych pracowników CZT monitorujących całodobowo sytuację w tunelu za pomocą zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kamer – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5