Od września 2016 roku trwa budowa II etapu obwodnicy Płocka, tzw. trasy północno zachodniej. Jej budowa, ze względu na możliwość wystąpienia niewypałów, od początku była nadzorowana przez saperów. Oprócz pocisków artyleryjskich, min przeciwpiechotnych i granatu, wykonawca – firma Skanska – natrafił także na Talmud Babiloński.
Ładunki, pochodzące z okresu II wojny światowej zostały zabezpieczone i przekazane odpowiednim organom. Historyczny Talmud Babiloński wkrótce trafi natomiast do zbiorów Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku.
Co budująUmowa na budowę II etapu obwodnicy Płocka podpisana została we wrześniu 2016 roku. Chodzi o ponad dwukilometrowy odcinek drogi, który połączy rondo Otolińska na granicy miasta z nowym węzłem Bielska, który powstanie w rejonie skrzyżowania ul. Bielskiej i Jędrzejewo. Droga pobiegnie wzdłuż lotniska i ulicy Jędrzejewo.
Jak informuje wykonawca, na węzeł Bielska będą się składać dwa wiadukty – drogowy i kolejowy. Nowa droga zostanie poprowadzona pod ul. Bielską oraz pod torami. Ulica Bielska zostanie wyniesiona na wiadukt o długości 37 metrów.
Co znaleźliW trakcie prowadzonych prac budowlanych, drogowcy ze Skanski znaleźli cenny obiekt historyczny - Talmud Babiloński. – To jedna z podstawowych ksiąg judaizmu, będąca komentarzem do biblijnej Tory. Znaleziony na placu budowy egzemplarz Skanska natychmiast przekazała Miejskiemu Konserwatorowi Zabytków, a stamtąd trafił do Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku. Zanim księga znajdzie się wśród muzealnych eksponatów dostępnych dla odwiedzających, poddana zostanie procesowi fumigacji czyli biologicznemu oczyszczaniu. Wówczas możliwe będzie określenie szczegółów dotyczących jej pochodzenia – informuje w komunikacie prasowym wykonawca.
W trakcie prac saperzy znaleźli także kilkanaście sztuk broni pochodzącej z okresu II wojny światowej. W sumie to kilkanaście sztuk pocisków artyleryjskich, min przeciwpiechotnych, zapalników od pocisków artyleryjskich i granat moździerzowy.
– Wraz ze wzrostem ilości budowanych dróg i obiektów budowlanych coraz częściej podczas prac znajdowane są niebezpieczne środki pochodzenia wojskowego, głównie z okresu I i II Wojny Światowej – mówi, cytowany w komunikacie wykonawcy, Krzysztof Falandysz, z firmy saperskiej Dynamit. – Obecnie, niektóre firmy budowlane, dbające o bezpieczeństwo swoich pracowników, a także część zleceniodawców, przed rozpoczęciem właściwych prac budowlanych nakazują sprawdzenie saperskie terenu. Wszystko po to, by uniknąć potencjalnego niebezpieczeństwa. Podobnie było w przypadku budowy obwodnicy Płocka, gdzie Urząd Miasta, w ramach robót przygotowawczych, nakazał sprawdzenie terenu. Wszystkie znalezione przy budowie obwodnicy Płocka środki niebezpieczne zostały przekazane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wezwanym patrolom policji. Teren budowy został sprawdzony i oczyszczony z niewypałów, niewybuchów i innych środków niebezpiecznych i jest bezpieczny dla pracowników budowy – zapewnia właściciel firmy.
Co już gotowe
Budowa II etapu obwodnicy Płocka składa się z trzech odcinków: węzła Bielska, łącznika oraz sięgacza ul. Otolińskiej.
– W zakresie budowy węzła „Bielska” dotychczas wykonaliśmy prace przygotowawcze oraz rozpoczęliśmy roboty ziemne. W dalszej kolejności zrealizujemy roboty teletechniczne oraz zbudujemy wodociąg wzdłuż ul. Bielskiej – mówi Leszek Łapka, kierownik budowy w firmie Skanska. – Obecnie trwają prace związane z budową łącznic, którymi planujemy poprowadzić objazd. Następnie rozpoczniemy roboty związane z przebudową ul. Bielskiej oraz budową obiektu w ciągu DK60 – wymienia kierownik budowy.
- Węzeł „Bielska” będzie węzłem typu harfa, który z lotu ptaka przypominać będzie ten instrument. Jest to węzeł częściowo bezkolizyjny, na którym następuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg. W naszym przypadku na ul. Bielskiej powstaną skrzyżowania, a ruch na trasie głównej obwodnicy będzie prowadzony bezkolizyjnie – wyjaśnia Leszek Łapka.
Jak poinformował wykonawca, na łączniku wykonano już roboty przygotowawcze i kanalizację deszczową. Trwa budowa wodociągu. Na sięgaczu ul. Otolińskiej natomiast gotowa jest już kanalizacja deszczowa, sanitarna oraz przyłącza wodociągowe. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych wkrótce rozpoczną się roboty drogowe oraz budowa oświetlenia.
Na węzeł Bielska składać się będą dwa wiadukty, drogowy i kolejowy. Prace mostowe generalny wykonawca rozpocznie po okresie zimowym, bezpośrednio po wykonaniu tymczasowego objazdu drogi krajowej.
Jaki układ komunikacyjny w PłockuTo kolejny odcinek trasy północno-zachodniej miasta Płocka. Pierwszy, o długości 1,6 km oddano do użytku w 2014 roku. Obecnie realizowany jest drugi etap, a
niebawem rusza trzeci. Cała trasa będzie gotowa w połowie 2018 roku.
– Za kilkanaście zaledwie miesięcy będziemy mieć trasę, która nie tylko wyprowadzi ciężki ruch i pojazdy z ładunkami niebezpiecznymi. Zmaleje ruch w centrum, bo z drogi będzie codziennie korzystać kilka tysięcy kierowców jadących do pracy. Zrobi się ciszej i bezpieczniej – mówi Andrzej Nowakowski, prezydent miasta Płocka.
Wartość inwestycji to ponad 37 mln zł brutto. Prace potrwają do listopada 2017 roku.