Partner serwisu
Drogi i autostrady

e-TOLL, czyli mnożenie bytów ponad potrzebę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
23-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
e-TOLL, czyli mnożenie bytów ponad potrzebę
fot. Google Maps
Do końca tego roku rząd planuje zlikwidowanie bramek na dwóch odcinkach państwowych autostrad obejmujących łącznie nieco ponad 260 km. Na ponad 450 km autostrad koncesyjnych nadal będą funkcjonować dotychczasowe systemy poboru opłat. Efektem dla kierowców aut osobowych, jak również ciężarowych, będzie brak spójności oraz konieczność korzystania z kilku różnych rozwiązań.

Nowy system poboru opłat od nazwą e-TOLL według zapowiedzi Krajowej Administracji Skarbowej ma zostać uruchomiony już pod koniec I kwartału br. Do końca czerwca będzie obowiązywał okres przejściowy, więc jeszcze przez 3 kolejne miesiące będą funkcjonować równolegle 2 systemy – dotychczas stosowany oparty na technologii DSRC, czyli popularny viaTOLL oraz nowy, bazujący na GPS e-TOLL. W II połowie 2021 r. system ma objąć również samochody osobowe, co umożliwi likwidację obecnie funkcjonujących bramek.

Krajowa Administracja Skarbowa aktualnie pobiera opłaty na dwóch państwowych odcinkach autostrad o łącznej długości ponad 260 km – A4 (Katowice – Wrocław) oraz A2 (Łódź – Konin). Płatne odcinki koncesyjne, których nie obejmie e-TOLL to fragment A4 (Katowice – Kraków), A1 (Gdańsk – Toruń) oraz A2 (Konin – Świecko) – łącznie ponad 450 km. W przypadku 2 koncesjonariuszy (GTC – A1 oraz Stalexport Autostrada Małopolska – A4) samochody osobowe mogą skorzystać z videotollingu. Oznacza to, że po wprowadzeniu e-TOLL będą 3 różne systemy płatności w sieci dróg autostradowych.


Od strony praktycznej prawie nic się nie zmieni, gdyż nowy system pojawi się tylko na dwóch odcinkach. W efekcie kierowcy samochodów osobowych nadal będą stali w korkach. Nie ma narzędzi prawnych do tego, aby koncesjonariusze przeszli na nowy system. Byłoby to zresztą nieracjonalne kosztowo dla GTC oraz Stalexportu, które wdrożyły coraz popularniejszy wśród kierowców samochodów osobowych videotolling.

– Aplikacja z wykorzystaniem GPS do płacenia za przejazd autostradą to uszczęśliwianie kierowców samochodów osobowych na siłę. Będzie funkcjonować tylko dlatego, że pozostałe 2 opcje będą każdorazowo wymagać podania numeru rejestracyjnego oraz trasy przejazdu. To niepotrzebne mnożenie sposobów uiszczenia opłaty i tworzenie chaosu w imię chwytliwego hasła likwidacji bramek. W rzeczywistości stanie się tylko na dwóch dość krótkich odcinkach, więc kierowców nadal będą stali w korkach w okolicach Krakowa, Gdańska czy Poznania. Mam tylko nadzieję, że koniec okresu przejściowego w czerwcu nie jest podyktowany tylko i wyłącznie chęcią pochwalenia się zlikwidowaniem bramek przed sezonem wakacyjnym – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5