Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Port Szczecin-Świnoujście korzysta ze wszystkich inwestycji transportowych

| Franciszek Wolski źródło: RI 29.08.2019

 

Port Szczecin-Świnoujście korzysta ze wszystkich inwestycji transportowych
fot. Port Szczecin-Świnoujście

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) prowadzi obecnie wiele inwestycji, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności portu. Jest jednak również świadomy, jak ważne dla niego są przedsięwzięcia transportowe prowadzone m.in. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), czy PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Efektem wspólnych działań ma być rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej.
Duże pieniądze do 2020 roku

Aktualny plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych.

– Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowa będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane będą do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 m. W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Punkt w systemie transportowym

Zarząd współpracujących portów w najbliższych latach zostanie również wsparty przez zarządców infrastruktury dostępowej. – W najbliżej przyszłości realizowane będą inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, czyli pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej – komentuje przedstawicielka zachodniopomorskich portów.

Te przedsięwzięcia mogą być dla ZMPSiŚ nawet ważniejsze niż jego własne działania. Port to przecież uniwersalny węzeł logistyczny, który łączy w sobie niemal wszystkie rodzaje transportu. Dlatego jego dostępność od strony lądu i wody jest tak samo ważna jak jakość nabrzeży.

Obecnie towary do/z Portu Szczecin-Świnoujście podróżują w 7% rurociągami i w 3% transportem śródlądowym, reszta udziału dzieli się pół na pół między drogi i kolej. W nadchodzących latach sytuacja może się jednak zmieniać z uwagi na prace, które ruszą zarówno na drogach jak i torach kolejowych.

Ogromna inwestycja na horyzoncie

Mówiąc o działaniach i planach ZMPSiŚ nie można zapomnieć o największym projekcie – rozbudowie terminala promowego w kierunku obsługi transportu intermodalnego. Oczywiście do realizacji tych planów jeszcze daleko. W obecnej sytuacji ważne jest to, aby zachodniopomorskie porty odpowiednio się do nich przygotowały.

– Zespół portów Szczecin-Świnoujście, by dalej się rozwijać potrzebuje strategicznych inwestycji poszerzających paletę świadczonych usług. W tę ideę wpisuje się idealnie głębokowodny terminal kontenerowy typu hubowego z lokalizacją w Świnoujściu. Tym bardziej, że warunki geograficzne w Świnoujściu na to pozwalają. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, to gwarancja gospodarczego rozwoju portu, miasta, regionu i Polski. Obecnie kontenery obsługiwane są w Szczecinie, który jest portem dowozowym (federowym). To, kiedy ta inwestycja ruszy zależy od decyzji inwestora zewnętrznego, bowiem to on będzie odpowiadał za ruch kontenerów w porcie. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie. Przewiduje się, że budowa terminala będzie trwała około 6 lat – komentuje Monika Woźniak-Lewandowska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5