Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Port Gdańsk: Wpływ Portu Centralnego będzie zbawienny

| Franciszek Wolski źródło: RI 25.11.2019

 

Port Gdańsk: Wpływ Portu Centralnego będzie zbawienny
fot. Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) każdego roku obsługuje coraz większą ilość ładunku. Władze portu są świadome, że port zbliża się do wykorzystania swojej maksymalnej przepustowości. Aby poszerzyć horyzonty oraz zapewnić potrzebną infrastrukturę na kolejne lata planowana jest budowa dużego sztucznego nabrzeża, na którym zlokalizowane zostaną terminale, czyli Portu Centralnego. Jak podaje dział marketingu i komunikacji ZMPG – wpływ tej inwestycji na Port Gdańsk będzie zbawienny.
Jak informowaliśmy w II kwartale br. budowa Port Centralnego w Gdańsku ma kosztować ok. 12 mld zł. Dodatkowo, w maju br. zaprezentowany został jego projekt (można go zobaczyć tutaj).

Inwestycja ma przygotować największy z polskich portów na czas, kiedy jego dotychczasowa przepustowość zostanie w pełni wykorzystana, a ponadto ma wznieść go na wyższy poziom na międzynarodowej arenie.

– Wpływ Portu Centralnego na Port Gdańsk będzie zbawienny. Dzięki tej inwestycji Port Gdańsk definitywnie stanie się kluczowym węzłem logistycznym w Europie i z pewnością będzie najważniejszym i największym portem na Morzu Bałtyckim – informuje dział marketingu i komunikacji ZMPG.

Oczywiście do europejskich gigantów Gdańskowi nadal będzie daleko. Aby zrozumieć jaka przepaść dzieli największy polski port i największe porty Europy wystarczy zauważyć, że przeładunki w tym trójmiejskim porcie w ciągu trzech kwartałów 2019 roku (39,8 mln ton) były porównywalne do miesięcznej statystyki Portu Rotterdam (39,3 mln ton). Jest to spowodowane wieloma aspektami, z których jednym jest chociażby to, że Morze Bałtyckie nie ma bezpośredniego dostępu do oceanu.

Niemniej jednak dzięki Portowi Centralnemu, Gdańsk na pewno będzie na silniejszej pozycji w walce z rosyjskimi portami na Bałtyku, które obecnie zajmują najwyższe pozycje na podium pod względem przeładunków. Ważne jest jednak to, aby przedsięwzięcie zrealizować „z głową”, w odpowiednim momencie i to, żeby budowa infrastruktury nie wstrzymała codziennej działalności obiektu.

Portal „RynekInfrastruktruy.pl”: Kiedy realnie może ruszyć budowa Portu Centralnego?

Dział marketingu i komunikacji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: Port Centralny powstanie bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej. Wiąże się to z uzyskaniem szeregu decyzji administracyjnych, a także wykonaniem niezbędnych czynności przygotowawczych np. wydobycie zalegających tam wraków. Przede wszystkim jednak budowa jest uzależniona od zainteresowania światowych i polskich operatorów inwestycją o takiej skali. Realnie oceniając potrzebny czas na wynegocjowanie warunków handlowych, a także procedowanie rozmaitych pozwoleń i decyzji możemy stwierdzić, że rok 2024 to może być początek fizycznej budowy pierwszych terminali, lub infrastruktury towarzyszącej.

Czy realizacja projektu dotyczącego Portu Centralnego może mieć również zły wpływ na port? Prace budowlane mogą znacząco wpłynąć na działalność portu.

Port Centralny z założenia będzie wysunięty na wodę, zatem wpływ na istniejącą infrastrukturę będzie relatywnie niewielki. Obecnie prowadzone inwestycje, ich liczba i zakres powodują większe zakłócenia, z czym jednak Port radzi sobie dość dobrze. Nie przewidujemy poważnych zakłóceń w działalności portowej podczas budowy Portu Centralnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5