Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

GUS: Transport ładunków żeglugą śródlądową w 2017 roku spadł o 7%

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ GUS 02.08.2018

 

GUS: Transport ładunków żeglugą śródlądową w 2017 roku spadł o 7%
fot. MGMiŻŚ

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS) – w 2017 roku żeglugą śródlądową przetransportowano ponad 5,7 mln ton (-7% rok do roku) ładunków oraz wykonano ponad 870 mln tkm pracy przewozowej (+5,4% rok do roku).
Jak podsumowuje GUS – układ i długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Zdaniem Urzędu – stan dróg wodnych wpływa na dynamikę przewozów ładunków w żegludze śródlądowej. Warunki nawigacyjne przekładają się bezpośrednio na podstawowe parametry konstrukcyjne taboru wykorzystywanego do przewozów w żegludze śródlądowej, w tym na stosunkowo małą ładowność barek, jak również na wielkość przewozów.

Przewóz towarów

W 2017 roku w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost wykonanej pracy przewozowej, natomiast zmniejszyła się liczba ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową. Spadek ten dotyczył głównie przewozów krajowych.

W całym ubiegłym roku żeglugą śródlądową przetransportowano 5777,5 tys. ton ładunków oraz wykonano 877,3 mln tkm pracy przewozowej.

– Niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość i szerokość szlaku, wysokości mostów) wpływa na specyfikę żeglugi śródlądowej i powoduje, że nie odgrywa znaczącej roli w polskim systemie transportowym – komentuje sytuację GUS.

Struktura przewozów

W przewozie ładunków żeglugą śródlądową w 2017 r. średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła w transporcie międzynarodowym – 247,5 km (w 2016 r. – 233,8 km), w transporcie krajowym – 29,6 km (w 2016 r.– 24,8 km). Duża średnia odległość w transporcie międzynarodowym wynika z dominującego udziału przewozów ładunków na zachodnioeuropejskich szlakach wodnych.

W porównaniu z 2016 r. odnotowano zmniejszenie przewozów krajowych o 14,5% do 2536,1 tys. ton (na co wpływ miał spadek przewozów ładunków z grupy rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa; torf, uran i tor oraz ładunków z grupy koks i produkty rafinacji ropy naftowej), przy jednoczesnym wzroście pracy przewozowej o 2,1% do 75,1 mln tkm.

W 2017 r. w ramach transportu międzynarodowego przewieziono 3241,5 tys. ton ładunków (o 0,1% mniej niż w roku poprzednim), co stanowiło 56,1% wszystkich ładunków przetransportowanych przez polskich armatorów. Odnotowano zmniejszenie wielkości przewozów między portami zagranicznymi (o 1,0%), a ich udział w transporcie międzynarodowym ogółem w 2017 r. wyniósł 73,0% (spadek o 0,6 p.proc.). Zmniejszyły się przewozy ładunków eksportowanych (o 6,5%), natomiast przewozy ładunków importowanych – zwiększyły się dwukrotnie. Głównym kierunkiem eksportu towarów żeglugą śródlądową (stanowiącego 22,5% ogółu przewozów międzynarodowych) były Niemcy. Udział przewozów w tej relacji wyniósł 92,1% całego eksportu towarów drogami śródlądowymi.

W strukturze przewożonych ładunków w 2017 r., podobnie jak w latach poprzednich, dominował przewóz towarów z grupy rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa; torf, uran i tor (41,7%).

Śródlądowe drogi wodne

Długość sieci śródlądowych dróg wodnych w Polsce w 2017 r. utrzymała się na poziomie podobnym jak w roku poprzednim i wyniosła 3654 km, z czego 2417 km stanowiły uregulowane rzeki żeglowne, 644 km – skanalizowane odcinki rzek, 335 km – kanały, a 259 km – jeziora żeglowne. Eksploatowanych przez żeglugę było 3363 km (92,1%) dróg żeglownych.

Dostosowanie wymiaru statków i dróg wodnych jest głównym czynnikiem determinującym efektywność transportu wodnego śródlądowego. Wymagania stawiane drogom o znaczeniu międzynarodowym (klasy IV i V) w 2017 roku spełniało w Polsce 5,9% długości dróg wodnych (214 km). Pozostałą sieć dróg wodnych tworzą drogi o znaczeniu regionalnym (klasy I, II i III), których łączna długość w 2017 r. wyniosła 3440 km (94,1% ogólnej długości dróg wodnych). 

Tabor żeglugi śródlądowej

W Polsce w 2017 roku liczba pchaczy oraz holowników stanowiących tabor holowniczy żeglugi śródlądowej wyniosła 219 szt., czyli o 5 szt. więcej niż w roku poprzednim. W skali roku zmniejszyła się o 2 szt. liczba barek z własnym napędem (do 89 szt.) oraz barek bez własnego napędu (barki do pchania) – o 7 szt. (do 509 szt.). Tabor pasażerski wyniósł 117 szt., czyli o 7 szt. więcej niż w ubiegłym roku.

W strukturze rodzajowej taboru barkowego dominują jednostki wykorzystywane w systemie pchanym. Na ten rodzaj transportu przypada 85,1% ogółu taboru barkowego, którym w 2017 r. przewieziono 3538,8 tys. ton ładunków (61,3% ogółu towarów przetransportowanych żeglugą śródlądową). W grupie taboru barkowego przeważały jednostki pływające o mniejszych parametrach konstrukcyjnych, wymagające niższych norm technicznych infrastruktury.

Większa część taboru żeglugi śródlądowej jest zdekapitalizowana i wymaga odtworzenia. Jego wiek znacznie przekracza normatywny okres użytkowania, a dalsza eksploatacja możliwa jest jedynie dzięki stałej modernizacji. Według danych za 2017 r. większość wykorzystywanych pchaczy (72,7%), niemal połowa barek do pchania (47,9%) oraz wszystkie barki z własnym napędem zostały wyprodukowane w latach 1949‐1979.

Wodą bezpiecznie

Transport śródlądowy pozostaje jedną z najbezpieczniejszych gałęzi transportu, głównie poprzez niemal całkowite oddzielenie przewozów towarowych od pasażerskich. W 2017 r. w rejestrach wypadków żeglugowych, prowadzonych przez właściwe urzędy żeglugi śródlądowej, odnotowano 6 wypadków, przy czym żaden z nich nie był związany z przewozem ładunków niebezpiecznych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS