Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Lądowiska - Polska

Szmit: Ruch lotniczy na Mazowszu trzeba rozpatrywać jako całość

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.03.2017

 

 

Szmit: Ruch lotniczy na Mazowszu trzeba rozpatrywać jako całość
fot. Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zapewnienie przepustowości na Lotnisku Chopina i w Modlinie oraz integracja tych dwóch portów to, zdaniem wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita, strategiczne kierunki działań konieczne do podjęcia w najbliższym czasie w obszarze lotnictwa. – Te dwa lotniska dziś funkcjonują każde według swojego planu. To powinno się zmienić. Ruch lotniczy na Mazowszu powinniśmy rozpatrywać jako całość – stwierdza wiceminister. W kontekście decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego nabiera to dodatkowego znaczenia.
We wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o rekomendowaniu rządowi budowy Centralnego Portu Lotniczego. Decyzja o realizacji tej inwestycji uzasadniana jest m.in. wyczerpująca się przepustowością lotniska na warszawskim Okęciu. W roku 2016 port obsłużył 12,8 mln pasażerów, a według szacunków w 2017 może to być nawet 14 mln.

Przepustowość do wybudowania CPL

Powstanie portu centralnego to kwestia co najmniej 10, nawet do 15 lat. – Musimy na ten czas zapewnić przepustowość, zapewnić możliwość korzystania z polskiego nieba – mówił podczas konferencji poświęconej wynikom polskich portów lotniczych w Warszawie Jerzy Szmit. Jego zdaniem, teraz, kiedy za sprawą decyzji o CPL określony został horyzont czasowy dla tej największej inwestycji, należy doprecyzować plan działania dla istniejących lotnisk na Mazowszu. Jak mówił, chodzi m.in. oto, by określić co w obecnej sytuacji jest racjonalne i opłacalne.

Najistotniejsze ma być zapewnienie przepustowości w obu portach lotniczych. Jeśli chodzi o ten w stolicy, prace zmierzające do zwiększenia przepustowości są już prowadzone. – Będą one musiały przyśpieszyć – stwierdza Jerzy Szmit.  

Drugi element, który wskazuje wiceminister odpowiedzialny za lotnictwo, to integracja dwóch portów lotniczych – Chopina i Portu Lotniczego Modlin. – Przygotowujemy stosowne rozwiązania, ale musi tu być współpraca z władzami województwa mazowieckiego i władzami Nowego Dworu Mazowieckiego, którzy są udziałowcem na lotnisku (poza tym PPL LOT i Agencja Mienia Wojskowego – dop. red.).

Od pewnego czasu mówi się, że PPL chętnie dofinansowałoby rozbudowę lotniska w Modlinie zwiększając swoje udziały. – Umowa zawarta kilkanaście lat temu jest specyficzna, trochę wiąże jeśli chodzi o rozwój lotniska, o podejmowanie decyzji – przyznaje jednak Szmit. – Musimy usiąść i poważnie porozmawiać: co zrobić by logicznie, racjonalnie rozwijać lotnisko w Modlinie, bo taka jest konieczność – stwierdza.

Co za kilkanaście lat?


Port centralny powstanie najprawdopodobniej między Warszawą a Łodzią. Docelowo zmieni on także rolę, a być może także zasadność funkcjonowania dwóch istniejących na terenie Mazowsza lotnisk. Jaka będzie ich przyszłość?

Decyzje w tym zakresie mają być podjęte w trakcie realizacji przedsięwzięcia CPL. – To jest czas kiedy będziemy mogli decyzje podejmować patrząc jak rzeczywiście wzrasta ruch, jak jest obsługiwany. Musimy być przygotowani na różne scenariusze – powiedział wiceminister.

Według Jerzego Szmita, łącząc potencjały dwóch portów, można uzyskać duży efekt synergii, jednak ostateczny efekt będzie zależał od wizji pozostałych udziałowców, od tego czy będą chcieli włączyć się w projekt zmierzający do tego, by oba lotniska „działały jak jeden organizm”. – Dziś publicznie wyrażamy wolę współpracy i rozmowy, abyśmy rozwiązali problem, który jest problemem nas wszystkich – stwierdził przedstawiciel resortu infrastruktury. Jak powiedział, musimy być gotowi na różne scenariusze.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS